Naar Cowes & terug

Delivery voor de Round The Island race 2022

Uitgangspunten:

1. De Ondine veilig en op tijd aan de start van de Round The Island Race (25 juni 2022)
  2. Niet al te lange dagafstanden om Johan en Eva kennis te laten maken meerdere zeehavens op de route, mochten ze ooit zelf een tocht plannen met de eigen boot langs de Belgisch/Franse/Engelse Zuidkust
  3. Elke dag vertrektijd zodanig plannen dat we optimaal gebruik kunnen maken van tij, dus soms vroeg uit de veren.
Sluis Hansweert

12 juni 2022 Colijnsplaat/Breskens 37Nm
Bemanning Johan en Izaäk. Via Kanaal door Walcheren. Wind West 8-18Kn. Op de Oosterschelde en in het kanaal eerst nog weinig wind. Na Hansweert > 15Kn. Pittig door wind tegen tij. Vol grootzeil & Genua 3. Aankomst na 18:00 uur, geen havenmeester meer aanwezig. Afgemeerd aan passantensteiger.

Hansweert naar Breskens

13 juni 2022 Breskens/Blankenberge 20Nm
Vertrek 06:00u i.v.m. tij. Wind Nw > 15Kn. Rif in grootzeil & Genua 3. Door tij mee veel snelheid over de grond. Soms >8 Kn. Reeds om 09:15u al afgemeerd aan de passantensteiger. Diepte in de geul van Blankenberge ruim voldoende, ondanks laag water. ’s Avonds komt ook Eva aan boord voor de rest van de reis naar Cowes.

14 juni 2022 Blankenberge/Nieuwpoort  19,7Nm
Wind Zuid 6-8Kn. Vertrek 07:15u aankomst 10:30. Zonnig, maar frisse wind. 60 Gr. Aan de wind, reacher gezet.

Belgische vlag wordt vervangen door de Franse

15 juni 2022 Nieuwpoort/Duinkerken 20Nm
Vertrek 07:30u Eerst weinig wind, 6Kn NO, dus spi kunnen trekken. Vervolgens steeds minder wind, verder op de motor. Ca. 5 Nm vóór bestemming trekt de wind weer aan en kunnen we verder op grootzeil en reacher. Vóór de haveningang moeten we wachten tot een grote tanker en een vrachtschip naar binnen zijn gelopen. “we are number three” . Rond 12:00u afgemeerd. We besluiten een extra dag te blijven om de stad goed te bezichtigen. ’s Middags afscheid genomen van Johan, hij gaat met de trein naar huis om zich later in Cowes, samen met de rest van de bemanning voor de Rond The Island Race, weer bij ons te voegen.

17 juni 2022 Duinkerken/Calais 30Nm
Vertrek 07:30u Tij mee, Wind ZO 8-10Kn. Goede snelheid over de grond en ook door het water. Gz & Genua 2, 60gr aan de wind. Juist voor Calais ruimt de wind, zodat ook de aanloop naar Calais goed te bezeilen is, over de andere boeg. Wel meer wind, > 15Kn. Rond 12:15u afgemeerd aan een mooring in de voorhaven. Erg warm, zonnescherm gemaakt voor wat schaduw. Rond 13:30 is het water voldoende gestegen en kunnen we de marina in.

Gele vlag gehesen

18 juni 2022 Calais/Eastbourne 63Nm Wind van ZW naar Oost, 0 tot 20Kn.
Een andere Nederlands zeiler brengt ons op een idee. Onder de gegeven omstandigheden (Tij en windverwachting) is het gunstiger in plaats van via Boulogne, direct naar Eastbourne te varen. Mits we vroeg vertrekken. Vertrek 04:00u. Het is nog donker, maar voldoende verlichting door diverse lampen aan de wal. Samen met de 43ft Noordkapper “Sylvia” steken we het kanaal (Shipping Lanes) dwars over. De stroming is dan nog noordwaarts. Dit traject is nog juist te bezeilen. Weinig wind. Om 08:00u zijn we voor Dover. Dan valt de wind totaal weg tot ongeveer 12:00uur. Wel tij mee nu. Als de wind weer komt is deze NO en kan de spi erop. We houden de motor erbij op 2000Rpm omdat het tot Eastbourne nog een flink stuk is en we het volgende tij tegen zoveel mogelijk willen vermijden. Rond 13:00u krijgen we tij tegen, maar de wind is inmiddels aangetrokken tot >15Kn. We lopen nu zelfs in op de 43ft “Sylvia” (kunnen we volgen op AIS) Rond 14:00u wordt het te gek en moeten we de spi droppen. 17/18Kn met vlagen >25Kn. Rond 15:00u (16:00u Nederlandse tijd) lopen we Eastbourne binnen. 12 uur op het water geweest dus. Inmiddels hebben we de gele vlag gehesen. Johan had van huis uit het formulier C1331 al verzonden en wij doen dat nogmaals vanaf de boot, maar een reactie van de UK Border Control blijft uit. Uiteindelijk na 6 uur, meerdere telefoontjes, krijgen we de verlossende e-mail,mogen we van boord en kunnen we nog net een paar porties Fish & Chips scoren. Daarna direct te kooi en de volgende dag uitslapen.

20 juni 2022 Eastbourne/Brighton 17 Nm NO 10Kn
Vertrek 08:30 alleen op Genua 2. Na Beachy Head iets minder wind en zetten we het Gz erbij. Halve wind, maximale bootsnelheid. Zonnig. Rond 13:00u afgemeerd in de haven. I.v.m. baggerwerkzaamheden bij de ingang zijn de passantensteigers verwijderd. (het baggerschip heeft daar  ‘s nachts haar ligplaats) Er zijn dus alleen ligplaatsen beschikbaar in de boxen. Ook hier blijven we twee dagen om de omgeving en de stad te bekijken. Na ca 5km hardlopen een echt English Breakfast besteld op het terras van één van de restaurantjes aan de haven. ’s Middags de stad bezichtigd, van super toeristisch aan de kust (oude pier met kermisattracties en gokhallen) tot een hippe wijk in het centrum (Sydney Street)

22 juni 2022 Brighton/Chichester Harbour (Sparks Marina)  35Nm
Vertrek 08:00u. Wind NO van 6Kn in het begin naar windstil naar 15Kn bij aankomst, rond 17:00u. De aanloop naar Sparks Marina lijkt spannend, tussen de banken, maar valt mee, omdat de vaargeul goed is gemarkeerd met vaste palen met een rode top. Vooral aan het einde van de dag erg zonnig, koud biertje op het terras en een mooie zonsondergang. Ik kreeg een lift aangeboden naar de winkel van iemand die naar huis ging.  Een Contessapet doet wonderen. Vrijwel elke Engelse zeiler heeft ooit wel eens op een Contessa gevaren.

23 juni 2022 Sparks Marina/Cowes 13Nm
Wind uit de goede richting, maar te zwak, dus vrij snel de motor gestart om op tijd in Cowes te zijn. Aankomst 12:45u, net voordat de Red Funnel Ferry binnen loopt met rest van de bemanning voor de RTI, Joost, Johan, Koert en Sophie. Alle overbodige spullen van de boot verhuisd naar de caravan. ’s Avonds lekker gegeten in de Red Duster.

24 juni 2022 Solent
Relaxed begin. Na het ontbijt bezoeken we eerst het stadje en varen we nog een aantal uren op de Solent om te oefenen. Wind ZW 10-12 Kn. Vergelijkbaar met de volgende dag verwachten we. ’s Avonds pizza in de Caravan.

Round The Island 52Nm

25 juni 2022 Round The Island Race
Het volledige verslag van de wedstrijddag staat op de website Contessazeilers.com

27 juni 2022 Cowes/Lymington 8Nm 16-20Kn ZW
’s Morgens vroeg afscheid genomen van de rest van de bemanning. Eva en Izaäk blijven achter voor de reis terug naar Nederland. De dag begint met regen, maar we hebben de tijd. Zodra de regen stopt ga ik omhoog de mast in. Het schoepenradje van de windmeter staat stil. We hebben hulp van Kurt Bruwee, die ook nog in de Marina ligt met zijn Contessa 26. Er blijkt een stukje bezetgaren van de Spival in te zitten. Probleem opgelost. Rond 12:00u vertrek,  wind W >17Kn, dus rif in het Gz en Genua 3. We gaan zeer snel over de grond. Ca 13:45 in Lymington. Kort bezoek aan de Rogers werf. Kit & Jessie gesproken. Inkopen gedaan in het stadje voor de 3 komende dagen. In de supermarkt aangesproken door een aardige oudere dame, ze zag mijn Contessa pet & shirt en is een oude bekende van de Fam. Rogers. Ze biedt ons een lift aan met haar auto voor de terugweg naar de haven.

Lymington naar Shoreham

28 juni 2022 Lymington/Shoreham 55 Nm 11-15Kn ZZW
Vertrek 05:00u Genua 2 & Gz. Voor Cowes even wat minder wind, maar daarna een flink stuk 60gr aan de wind tot de Boulder boeien. Daarna afvallen halve wind richting Shoreham. Op het eind ruimt de wind iets wat ten koste gaat van de snelheid. Shoreham binnenlopen is de eerste keer best spannend, maar valt best mee. Erg aardige sluiswachter. Verteld ons dat de drempel in de sluis de volgende morgen 08:00u voldoende diep is om te kunnen vertrekken. ’s Morgens nog bewolkt, ’s middags zonnig. Nog even 5 resp. 8 km wezen hardlopen. Sanitair Shoreham bedroevend slecht/verouderd.

29 juni 2022 Shoreham/Eastbourne 27Nm
Vertrek 08:00u Regenachtig tot 12:00uur. Tot Beachy Head nog redelijk kunnen zeilen, 10-12Kn ZZW. Na Beachy Head <8Kn, pal vóór de wind, dus motor bij. Rond 13:30 afgemeerd in de haven. Na het doen van inkopen nog even in het water gegaan om waterplanten uit het roer te halen en de waterlijn schoon te maken. Ook nu besluiten we om niet via Boulogne terug te gaan. De weersvoorspelling voor de volgende dag op zee is weinig wind én regen. Terwijl het op de wal mooi weer zou zijn. We blijven dus nog een dag en gaan met de bus naar de stad. Typisch Engels, Brighton heeft meer sfeer.

Eastbourne naar Duinkerken (Afkruisen voor de Engelse kust)

1 july 2022 Eastbourne/Duinkerken 95nm 15-25Kn ZW
07:00u door de sluis naar buiten. Dit zou een dagtocht zijn die niet in één tij te halen is. Dover is tijdelijk gesloten voor pleziervaart. Bij vertrek direct voldoende wind en nauwelijks tij tegen. Zonnig maar fris. Te veel wind om spi te trekken voor een bemanning van twee. Pal vóór de wind en behoorlijk onregelmatige golven,  dus we besluiten om te gaan afkruisen om toch nog enigszins comfortabel te zeilen. 120gr schijnbare wind. De snelheid over de grond is prima. Vóór Dover staat er soms wel 4kn stroom mee. Volgens Navionics hebben we op enig moment zelfs 13Kn over de grond gehaald (Golf af surfen?) Kanaal oversteken 60gr. Aan de wind. Vanaf 12:00uur constant 20-25Kn. Rif gestoken in het Gz. Om 17:00u (18:00u EU tijd) zijn we voor Calais. Doordat we door het afkruisen 15Nm extra gevaren hebben zijn we hier 2,5 uur later dan gepland, waardoor we de laatste 20Nm tij tegen hebben. We hebben beslist geen zin om weer naar Cailais te gaan. Wind blijft >20Kn. Genua 3 > Genua 2, Rif uit het grootzeil en motor bij. Om 23:00u liggen we voor de haveningang van Duinkerken. Het is dan al donker. Gelukkig zijn wij goed op de hoogte van de plaatselijke situatie omdat we er al eerder zijn geweest. Een ander kennelijk niet. Hij ligt hoog en droog schuin op de strekdam aan SB in de haven.

2 juli 2022 Duinkerken/Cadzand 48Nm ZW/W 10-18Kn
Vertrek 12:30 2 uur voor slack. Goede beslissing want er  staat voldoende wind (>15Kn) uit de goede richting. Zonnig en nu wel aangename temperatuur. Korte broek en T-shirt. Voor Oostende kan de spi  erop. Voor Zeebrugge zakt de wind onder de 10Kn en gaan we verder op de motor om tegentij voor te zijn. Dat lukt niet helemaal. Rond 20:00u afgemeerd.

3 juli 2022 Cadzand/Colijnsplaat 36Nm 14-18Kn W
Vertrek 10:30u. Stroming lijkt niet gunstig om de Westerschelde over te steken, maar er zou voldoende wind zijn om toch voor 15:00u bij de ingang van de Roompot te zijn, om daar met tij mee naar binnen te zeilen. Als we buiten de haven zijn blijkt er zelfs 18Kn wind te staan, dus rif in het Gz en Genua 2. De ondiepten in de monding van de Westerschelde over gaat sneller dan gepland. Zodra we wat kunnen afvallen gaan fleece en lange broek weer uit en korte broek en T-shirt aan. Om een volledig vóórdewindse rak te voorkomen besluiten we om te varen via de Oude Roompot. Als we bij de sluis aankomen staat deze al open en gaat het licht op groen. Na de sluis nog even afgemeerd aan de steiger om alles gereed te maken voor de spinaker. Nu 12-14Kn wind. Oosterschelde lijkt nu wel erg vlak vergeleken met de zee. Heerlijk, in één rak onder spi naar Colijnsplaat. Om 17:30u afgemeerd. Het zit er bijna op. Eten bij Cees en Esmee op het terras.

Cadzand naar Colijnsplaat

4 juli 2022 Colijnsplaat/Sint Annaland 8-11Kn W/Zw
Vertrek 10:15u. Direct spi getrokken, tegen tij, maar toch 3Kn over de grond. Gaandeweg draait de wind iets meer naar het zuiden. Gunstig voor Krammer/ Keeten. Enkele keren moeten gijpen, maar dat is goed te doen bij deze windkracht. Om 13:15 meren we af in de eigen box. Opruimen, boot schoonmaken en naar huis. Einde van een hele mooie reis. Deze wordt gekenmerkt door meestal voldoende wind, altijd uit de goede richting, zowel op de heen/ al op de terugreis. Heenreis 255Nm, RTI 52Nm, terugreis 271Nm, totaal 588Nm. Totaal motoruren 42.

Bewegende beelden?
Op youtube staat een filmpje met wat beelden van deze trip : https://www.youtube.com/watch?v=pz5PuDXxuH8